Warning: Declaration of description_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = NULL, $id = 0) in /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/wp-content/themes/biz-vektor/functions.php on line 488
<!--:ja-->マイルス・デイビスとは<!--:--><!--:en-->about Miles Davis<!--:--> | MILES DAVIS MUSIC
Just another WordPress site

マイルス・デイビスとはabout Miles Davis

  • HOME »
  • マイルス・デイビスとはabout Miles Davis

マイルス・デイビス〜究極のオリジナリティに触れる

マイルス・デューイ・デイビス3世(Miles Dewey Davis III、1926年5月26日ー1991年9月28日)は、「ジャズ界を牽引してきたトランぺッター」といわれます。そういう部分があることは間違いありませんが、マイルスはもっと特別で巨大な存在です。

父のジャズ好きの影響で母のお腹の中にいるときからジャズを聴かされ、以来40年。ジャズを中心にロック、ポップス、クラシック、テクノなど様々な音楽を聴いてきたいま、マイルスの音楽はますます孤高の輝きを放っています。

マイルスを聴こうと思う時の気分はあくまで“マイルスが聴きたい”であって、“ジャズが聴きたい”とは異なります。マイルスでなくてはダメなのです。世の中にオリジナリティなるものがあるならば、マイルスの音楽こそ究極といえるでしょう。

40年代から90年代までの半世紀を駆け抜けたマイルスの音楽は、ひとくちでジャズとは呼べない広大な版図を持っています。レコード販売の分類的にいうならば、ジャズ、フュージョン、ファンク、ロック、ラップ、オーケストラ、映画音楽などといった具合です。

しかし、そのどれもがマイルス・デイビスしています。ストレートにガツンときます、感情が揺さぶられます、かっこいい!と唸れます。マイルスの言葉をかりれば“ヒップ”です。

 

マイルスに目覚め、制度の呪縛を解き放て

実は、産まれる前からジャズを聴かされていたこと、いわゆるジャズファンからの影響により“ジャズ”というカテゴライズに視界を曇らされ、最初はマイルスのそのストレートで強烈なガツンがわかりませんでした。何かというと“ジャズ”とくくって表現&制度化し、その中に押し込めようとするレコード業界、マスコミ、評論家を恨みます。初めてマイルスに(音楽に)開眼した時、それまで“ジャズに電子楽器はいらない”などとジャズ通を気取っていた自分にとてつもなく後悔しました。

それは、大学生をしていた20歳の頃、50年代のいわゆるジャズばかり聴いていましたが、ある時、ふと60年代のマイルスのアルバムを買ってみたのです。確か『マイルス・スマイルズ』(1966)だったと記憶しています。

60年代の黄金のクインテットと呼ばれる、マイルス・デイビス(tp)、ウエイン・ショーター(ts)、ハービー・ハンコック(p)、ロン・カーター(b)、トニー・ウイリアムス(ds)というメンバーでした。

“ん、何か違うぞ、何だ、この感触は?、おっ!、え、あ、凄い! かっこいい!”となったわけです。

マイルス開眼のガツンを味わったら、もうあとは視界もすっきり、エレクトリックマイルスなどといわれる『ビッチーズ・ブリュー』(1969)、元祖フュージョンなどといわれる『イン・ア・サイレント・ウェイ』(1969)、ロックの殿堂フィルモアイーストに乗り込んだ『マイルス・アット・フィルモア』(1970)と感動の渦に巻き込まれ、ますますマイルスが(音楽が)やめられなくなります。

極めつけは『ゲット・アップ・ウィズ・イット』(1970)。全ての色眼鏡は吹き飛ばされ、マイルスが(音楽が)洪水のように襲ってきます。

 

ジャズがますます魅力的になる

不思議なことに、一度開眼してしまうと、40年代、50年代のアルバムの魅力も増していきます。ジャズ史上最高のかっこよさを誇るレーベル、ブルーノートの『マイルス・デイビス Vol 1 & 2』(1952)のよさも、それまでの“ジャズしてていい”“栄光の1500番台のトップバッター”的なものから、より感情直撃の感動にかわり、ジャズの代表作『カインド・オブ・ブルー』(1959)など息が止まりそうになり、さらには、他のジャズミュージシャンの音楽もまた魅力と輝きを増していきました(特にマイルスと演奏している時)。

本当のオリジナリティに触れるということは、やはり素晴らしい体験だとマイルスに学んだといえます。

 

やっぱりレコードなの?

そんなことはありません。「レコードでなくては集めた気がしない」などというのも一つの趣味ですが、マイルスを聴く一番の楽しみは、マイルスのオリジナリティに触れて感動することです。国内盤でも輸入盤でも手に入れやすいCDでよいのです(ジャケットデザインは輸入盤の方がかっこいい場合が多い)。

レコードを上等のオーディオで回す、もしくはレコードから圧縮なしでデータ化し、同じく上等のオーディオで聴けば最高の音質であることに間違いはありませんが、時間とお金、手間がかかってなかなかやっていられません。最近のCDの音質はメジャーレーベルのものであれば高音質になっていますから十二分といえます。その上、アマゾンなどから輸入CDが送料込みで900円程度と驚く程安価に購入できます。さらには、コロンビアの全アルバム約50タイトル+DVDがセットで26,000円程などという驚くような価格のセットものもあります。良い時代です(これから買う人が羨ましい)。

ただし、複数のCDを1枚にするなどオリジナルの構成を変えているものは基本的に避けましょう。マイルスや、名プロデューサー、テオ・マセロのコンセプトが崩れてしまい、肝心の感動が得られません。それから、できればボーナルトラックもやめてもらいたいものですが、「マイルスを買ってみようかな」と思ったときにボーナス・トラック入りのCDしかなければ、買う気分を優先させるべきです。思い立ったが吉日です。一刻も早く聴きましょう。

Miles Davis- touch the originality of the ultimate

Miles Dewey Davis III (September 28, 1991 ー May 26, 1926 Miles Dewey Davis III) , called “trumpeter who has been leading the jazz world.” There is no doubt that there is a part like that, Miles is a huge presence in the more special.

Su is listening to jazz from the time you are in the belly of the mother under the influence of his father’s favorite jazz, 40 years since. Now you’ve listened to a variety of music rock, pop, classical, jazz and techno around the music of Miles is shining more and more solitary.

Feeling when I think I’ll only listen to different Miles “Miles want to listen to the” is it, “want to listen to jazz” is. Miles will not be bad I am. If there is something to be originality in the world, perhaps the ultimate music what Miles.

Music of Miles which ran through the half-century from the 1940s until the 1990s, has a vast territory and not what you would call a jazz in one bite. If speaking classification of record sales, and so it is jazz, fusion, funk, rock, rap, orchestra, such as film music.

However, none of them have been Miles Davis. Toki Gatun you straight, emotion is shaking, I cool! I groan and. I am a “hip” if borrow the words of Miles.

 

Miles wakes up, unleashing a spell of the system

In fact, it had been born before the Su listening to jazz, frosted visibility to categorize as “Jazz” by the influence of the so-called jazz fan, I did not know is that of Miles Gatun intense straight first. I blame the record industry to institutionalize and expression enclosed “Jazz” and say something, trying to tuck into it, media, critics. I regret to me tremendously pretend to know everything that was when jazz (the music) was eye-opening to Miles for the first time, “the electronic instrument is not in the jazz,” and so on until then.

At the age of 20 who was a college student, it was just listening to the so-called jazz in the 1950s, when there, he tried to buy the album Miles in the 1960s suddenly. I have to remember that “Miles Smiles,” Indeed it was (1966).

Called golden sixties quintet, was a member of Miles Davis (tp), Wayne Shorter (ts), Herbie Hancock (p), Ron Carter (b), Tony Williams called (ds).

“Do, I’ll do something different, but what, this feeling Whoa,!, For example, A,! Cool! Great” I mean became.

Tasted the Gatun of enlightened Miles, neat, after Hall of Fame “In A Silent Way” is said (1969), “Rock Bitchizu Brew” is said (1969), and so on fusion pioneer and the like electric Miles also view more boarded the Fillmore East “Miles At Fillmore” caught in the vortex of excitement and (1970), Miles (music) will not stop growing.

“Get Up With It” is the great-granddaddy of them all (1970). All prejudice is blown off, Miles is coming like a flood attack (the music).

 

Jazz has become increasingly attractive

Oddly enough, when they once enlightened, you will even more attractive album the 1940s and 1950s. Label boasts cool the best ever jazz, but also the goodness of Blue Note “Miles Davis Vol 1 & 2” (1952), but a top batter “of series 1500 of Glory” “nice to Te to jazz” up to it from, instead of the excitement of the hit feelings become more likely to stop breathing, “Kind of Blue” masterpiece of jazz, such as (1959), and further, went shine appeal and also jazz music other musicians (When you’re playing with Miles in particular).

I have learned to say that Miles is a real touch of originality, that it is still a great experience.

 

Is it still record?

There is no such a thing. “I feel rather than a record collection is not” is one hobby that also, such as the most fun to listen to Miles is to be impressed by touching the originality of Miles. (Often of Pop who is cool jacket design) may be a CD is easy to get in Pop also national board.

Turn the audio of fine records, into data without compression from the record or, there is no doubt that it is the best sound quality If you listen to the audio of choice, also is there to do quite takes time and money, time and effort no. I say more than enough quality of recent CD is also the high sound quality as long as the major labels. You can buy inexpensive surprisingly on it, CD imports about 900 yen including shipping from Amazon, etc.. In addition, some of the price set amazing 50 titles + DVD album about all of Colombia, such as that set 26,000 yen. (I envy people who buy now) is a good age.

However, try to avoid things that are fundamentally changing the structure of the original, such as a CD single in more than one. Miles and concept, name of producer, Teo Macero of collapses, impressed to the point can not be obtained. If you have only a CD with a bonus track when you think of it, it is what I want to quit also baud internal track if you can, and “Maybe I bought the Miles”, you should give priority to the mood to buy. It is Procrastination is the thief of time. I would listen to as soon as possible.


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function spliti() in /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/wp-content/themes/biz-vektor/inc/theme-options.php:682 Stack trace: #0 /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/wp-content/themes/biz-vector-child/page.php(45): biz_vektor_snsBtns() #1 /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include('/home/zeyrishi/...') #2 /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/zeyrishi/...') #3 /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/index.php(17): require('/home/zeyrishi/...') #4 {main} thrown in /home/zeyrishi/milesdavis.jp/public_html/wp-content/themes/biz-vektor/inc/theme-options.php on line 682